Friday, August 2, 2013

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung..

Assalam..
Post hari ini: Saya sebagai rakyat Malaysia. 1st of all.. POST INI TIDAK ADA KAITAN DENGAN MANA2 PARTI POLITIK @ INDIVIDU. Ini hanya la pendapat peribadi seorang manusia biasa, kerdil... pemegang amanah mendidik anak2 bangsa bakal peneraju negara pada masa hadapan.
Di mana ka kita? Masih ka kita menghayati nikmat kemerdekaan? masihkah kita bersemangat kental seperti pahlawan dahulu kala mempertahankan hak di tanahair sendiri? Masih ka kita menghayati lagu kebangsaan? Lagu negeri masing2? Persoalan yang hanya kita sendiri boleh menjawabnya. Saya tidak arif tentang politik. Bukan tidak ambik tahu tapi muak dengan senario yang sering menjatuhkan antara satu sama lain. Walhal, matlamat sama...BERKHIDMAT UNTUK KEPENTINGAN RAKYAT. Siapa pemegang tampuk pemerintahan tidak penting bagi saya, yang penting pemimpin itu benar2 ikhlas memegang jawatan yang diamanahkan dengan sebaik-baiknya. Bukan sekadar inginkan kuasa. Melihat kepada senario sekarang, segala-galanya di"politik"kan. Aduhhh... isu2 sensitif seperti hal2 menyentuh sesetengah kaum dan agama semakin "popular". Kita ini di bawah bendera yang sama. Gaduh2 buat apa...terkenang pada lirik lagu sebuah kumpulan penyanyi dulu2:

 'cause we all live under the same sun
We all walk under the same moon, yea
Then why, why can't we live as one?

Ya...WHY? WHY can't we live as one? Sudah2 la dengan isu kaum2/agama ni. Saya tidak malu mengaku, memang saya kurang ilmu tentang agama tapi saya berpegang pada satu prinsip..hormati agama orang lain kalau kita mahu agama kita dihormati. HORMAT tidak bermaksud kita ikut agama orang lain... TIDAK, tapi bertolak ansur la... over sensitive pun bagi saya tidak berapa elok. Kena tengok back ground orang before level dia menghina ka apaka... (Maaf, ayat ini tidak ditujukan kepada sesiapa). Kalau pun mmg SEPERTI MENGHINA,  jangan la pulak balas dengan kata2 kesat atau hinaan juga. Saya percaya, dengan pendekatan yg lebih baik seperti menegur dgn lembut, bukannya melenting terus lebih membawa kepada penyelesaian yang lebih harmoni. Emosi kita ni kena jaga betul2 kerana "emosi" la yang selalu dieksploitasi oleh sesetengah "manipulator" untuk menceturkan huru hara. 
Kita yang hidup di negara yg multi cultures, mempunyai pegangan agama yang berbeza2, perlu la alert, prihatin dengan sensitiviti kaum atau agama lain. Benar, hak kita untuk menzahirkan segala-galanya. Hak kita untuk menjadi diri sendiri..tp kena ingat, kita juga hidup bermasyarakat. Maybe ada yang terfikir..PEDULI LA, HIDUP SAYA SUKA HATI SAYA.. mmm, kena ingat, mungkin masa kita hidup ni mmg kita boleh bercakap begitu kerana kita rasa masih mampu melakukan segala-galanya tanpa bantuan orang lain. TAPI, APABILA NYAWA BERCERAI BADAN, KITA MEMERLUKAN ORANG LAIN UNTUK "HANTAR" KITA KE DUNIA SETERUSNYA... :) 
Hmmm....mmg dua benda ni..isu perkauman dengan agama paling "hot issue" klu nak cetuskan huru-hara. Jolok sikit2 jer, boleh menyebabkan impak yang besar. Jadi, kunci yang patut dipegang oleh semua orang pada pendapat saya ialah "respect & tolerate". Jangan sia2kan usaha nenek moyang kita yang mahukan negara yang kekal berdaulat, aman damai dan saling hormat menghormati tak kira warna kulit, pegangan agama dan parti politik. ;)

Sama2 hayati lirik  lagu ni..

I saw the morning
It was shattered by a gun
Heard a scream, saw him fall, no one cried
I saw a mother
She was praying for her son
Bring him back, let him live, don't let him die

Do you ever ask yourself?
Is there a Heaven in the sky?
Why can't we get it right?

'cause we all live under the same sun
We all walk under the same moon
Then why, why can't we live as one?

I saw the evening
Fading shadows one by one
We watch the lamb, lay down to the sacrifice
I saw the children
The children of the sun
How they wept, how they bled, how they died

Do you ever ask yourself?
Is there a Heaven in the sky?
Why can't we stop the fight?

'cause we all live under the same sun
We all walk under the same moon, yea
Then why, why can't we live as one?

Sometimes I think I'm going mad
We're loosing all we had and no one seems to care
But in my heart it doesn't change
We've got to rearrange and bring our world some love

And does it really matter?
If there's a heaven up above
We sure could use some love

'cause we all live under the same sky
We all look up at the same stars
Then why, why can't we live as one?
'cause we all live under the same sun
We all walk under the same moon, yea
We all live under the same sky
We all look up at the same stars, yea
Then why, tell me why can't we live as one

Peace....selamat datang BULAN KEMERDEKAAN!! 

No comments:

Post a Comment